mandag den 7. november 2011

UPS - her trænger vist til lidt opdatering...

Jeg har lige sået lidt mere i dag:

Star Flame (som måske i virkeligheden er Gul Cayenne) og "Rød Supermarked" - den helt almindelige røde, som sælges alle steder. Den er tidlig og giver en stor høst af ikke alt for stærke chilier, så den måtte på programmet igen i 2012!

Der blev også sået oregano, basilikum og koriander - jeg har købt et 10W LED-rør, som jeg har tænkt mig at dyrke vinterens krydderurter under. Når jeg altså lige finder ud af at få det sat i et armatur - der skal lidt fiksfakserier til, som jeg ikke har styr på, så det skal nok med en tur ned til en elektriker en dag...

Det går fint med de tre planter fra juni - der er 5-6 frugter på Jalapeno'en, 1 på Nora de Bola, og ikke noget endnu på Vicente's Sweet Habanero, men det skal nok komme.

Drivhuset:
Det meste er ryddet ud efterhånden, men Rosada og Toftegaards Miniblomme slynger sig stadig under taget og giver masser af frugt. Poblana, Paraguay, Golden Treasure, Orange Snack, Blondie, Habanero Tree, Habanero Dulce og slet ikke mindst Orange Rocoto har det stadig fint med en del frugter på. De kommer nok til at blive hele denne måned ud, vil jeg tro!
Den udplantede kål, salat og pastinak vokser fint, og i søndags plantede jeg spinat og mere kål og salat ud - spændende, hvordan det klarer vinteren. Jeg er ikke færdig med at plante og så derude - der skal også gang i lidt rucola, koriander og spinat, som forhåbentlig vil spire tidligt til foråret.

De truer med nattefrost i weekenden, så måske skal jeg have de sidste planter ind fra haven, så de kan komme væk fra frosten...

Køkkenhaven:
Sellerierne blev meget store og vejer et par kg hver - der er 5 tilbage, så de holder et stykke tid. Gulerødderne, som blev sået d. 25.7., har nu en størrelse, så de er lækre at spise - de står stadig i den mistbænk, som de blev sået i.
De sidste rødbeder ligger i fugtigt grus, så de kan holde sig - måske lidt færre af dem til næste år.
Masser af persille - skal plantes ind i store potter i drivhuset til lidt vinter- og tidlig forårsforsyning.
De sent såede stangbønner har også givet en masse - 6 planter er rigeligt til os!
Porrerne er fine og rækker til nogle måneder endnu
der er sat efterårsløg i starten af september - de er allerede kommet op, så der skal dækkes grundigt med bionet og fiberdug
Den røde bladbede pynter endnu - ærgerligt, at den ikke rigtig smager af noget!
Aspargesbedet trives - har plantet lidt flere planter i det, som reelt står for tæt - men mon ikke det går?
Grønkålen står fint - Steen har plukket langt over 1.000 larver af, så både hønsene og jeg blev glade...
Hvidløgene blev sat i starten af september - de er ikke kommet op endnu. Har sat 3 forskellige slags - nogle franske fra Frøsamlerårsmødet, Rød Estisk fra de yngleløg, som jeg satte sidste år og Inchelion (eller Inchelium) Red, som jeg fik af Søren Holt sidste år.
De sidste bede er ikke klar endnu - mangler stadig det sidste stykke, som skal blive til bede i forskellige størrelser - og et støbt/muret krydderurtebed.

Det var lige den hurtige tur - håber, at der ikke går så lang tid, inden jeg får taget mig sammen igen!

6 kommentarer:

  1. Hej Anja
    Skønt med en opdatering fra dig - kan forstå på det du skriver at du stadig har tomater i drivhuset.
    Jeg ahr ikke prøvet specifikt disse sorter du skriver om, men er det nogle, som er "gode" til at bære frugter nu her?

    SvarSlet
  2. Hej Karsten -

    ja - jeg har gode erfaringer med netop de to. Det er som regel dem, der bliver ved længst...

    Men de får også en lille smule varme om natten, så der har ikke været under 5 grader i drivhuset endnu.

    Og tak for kommentaren - hyggeligt at nogen læser med!

    Mvh
    Anja

    SvarSlet
  3. Hej Karsten

    - desværre er begge sorter F1, så de er ikke værd at tage frø af...

    Rosada kan købes f.eks. fra Thompson & Morgan, men den anden stammer fra en plante fra Gartneri Toftegaard, som jeg har taget efterårsstiklinger af, så den er ikke til at skaffe frø af.

    Mvh
    Anja

    SvarSlet
  4. Hej Anja
    Det er helt i orden - så er der ikke meget ved at tage frø fra dem nej.
    Så hellere lade være og nøjes med de "rene" sorter.
    Nu vi er ved frø - kender du til om der skulle være andre "nørder" som fx bytter frø og erfaringer omkring tomater, lidt på samme måde som vi fx gør på chilifan?

    SvarSlet
  5. Hvis du er medlem af Praktisk Økologi, så er der jo havelyst.dk, hvor vi er nogle stykker der mødes et par gange om året og bytter alverdens frø - også en masse tomater og chili...

    Ellers har jeg ikke lige hørt om nogen.

    SvarSlet
  6. Helt i orden - det kunne jo godt være du havde hørt om andre "af den slags".
    Tak for hjælpen

    SvarSlet