mandag den 28. marts 2011

Nye LED-lys

Må hellere lige skrive et par ord om mine nye lys her!

Der var ellers bestilt nye LED i rå mængder som et fælleskøb på chilifan.dk - men vi havde desværre fået bestilt hos et totalt fuskerfirma (KØB ALDRIG NOGET HOS LED-LYS.NU ved Karina Kruse Vestergaard og Kion Larsen - MAN FÅR IKKE SINE VARER, OG I SKRIVENDE STUND HAR VI ENDNU IKKE FÅET VORES PENGE IGEN!!!!!) - så vi har aldrig fået vores lamper...

Så jeg måtte lede videre i håbet om at finde en seriøs forhandler, og via anbefalinger fandt jeg frem til Prolys. Jeg mailede lidt frem og tilbage med ham og tog så derind og så på lamper for en uge siden. Og det kan virkelig anbefales at handle der - gode varer og fin service!

Jeg kom hjem med to nye lamper - en på 12 W (ProPlant3) og en på 17 W (ProPlant6.

De er nu begge sat op, og den store erstatter 4 af mine gamle 15 W-spots, hvilket jeg synes er ret godt gået! De to tilsammen og min gamle UFO klarer nu alle mine indendørs planter - omkring 150 stk. - i fin stil med et forbrug på i alt omkring 75 W. Det kan vist ikke gøres meget mere fornuftigt - før til næste år, hvor jeg overvejer at udskifte UFO'en med en 17 W mere. Og så skal jeg jo også have en ny blå til småplanterne...

Og endnu en herlig "bivirkning" ved de nye lamper - de er helt og aldeles støjfri i modsætning til de gamle med indbygget blæser, som ikke egner sig til brug i et opholdsrum.

Her et par billeder fra planteflytteprocessen, da jeg satte de nye lamper op - alle planterne blev flyttet ind på spisebordet:

Chili- og tomatplanter holder flyttedag


7 kommentarer:

  1. Hej Anja,

    Hvor højt hønger din Proplant3 og hvilket stadium af plantens levetid synes du den er bedst til?

    Jeg har læst om alt fra 20-100 cm og min overvintrede chili har det ikke så godt efter jeg klippede i den og satte den under LED. Men det kan selvfølgelig også være klipningen, for den havde det fint før, men nu er dens små blade ved at visne.

    SvarSlet
  2. Hej Didde

    Jeg bruger jo selv blåt lys de første par måneder, men ProPlant3 kan sagtens bruges helt fra start og ellers hele vejen.

    Jeg har ikke så meget erfaring med overvintring - har faktisk kun prøvet det denne vinter, og jeg klippede jo mine ned allerede, da jeg tog dem ind. Men prøv at stille et spørgsmål på Chilifan - jeg tror, at flere af dem der har prøvet forskellige metoder :)

    Mvh
    Anja

    SvarSlet
  3. Hej Anja, jeg er også faldet for prolys, det er nogle gode lamper. Ville lige høre din mening om proplant 6 og den lidt kraftigere fra Bjarnes, hvor for man mest for sine watt? Og hvem laver Bjarnes pære, den ligner meget Prolys's proplant serie?

    Jeg gror en planter, hvor jeg styre deres blomstring med lys intervaller, synes du at den helt blå (proplant 1) er bedre til vegetativ gro end en blandings pære, med både røde og blå dioder?

    Jeg er glad for for mine 2xproplant3 og en proplant6, som jeg har pga. dine indlæg rundt omkring på nettet. Du burde få en skilling fra prolys :)
    Den ene af proplant3'erne var dog defekt, håber ikke det er for besværligt at få en ny, men de virker reelle.

    Venlig Hilsen

    Daniel Nielsen

    SvarSlet
  4. Hej Daniel -

    først - der er ingen problemer i forhold til Prolys, hvis der er noget, der ikke virker. du skal bare oprette en reklamationssag inde på hjemmesiden :)

    Mht. forskellen på ProPlant6 og Bjarnes nye, så synes jeg ikke, at der er den vilde forskel. Jeg kan umiddelbart bedre lide lysfordelingen i ProPlant, men jeg tror ikke, at der er ret stor forskel for planterne... Men den med 3 W-dioder bør kunne hænges længere fra planterne, så måske kan den dække lidt mere - det har jeg dog ikke eksperimenteret med endnu.

    Bjarnes ProPlant'er kommer fra Prolys, så det er derfor, de ligner!

    Jeg synes, at den rent blå giver de flotteste og mest kompakte planter - men igen ikke den helt store forskel.

    Hæ hæ - måske skulle jeg have fat i Prolys!

    Mvh
    Anja

    SvarSlet
  5. Tak for svaret, tror jeg bestiller en blå proplant til mine små planter, når jeg alligevel skal snakke med prolys igen.
    Prøver at oprette en reklamationssag.

    Godt forår til dig herfra

    Venlig Hilsen
    Daniel

    SvarSlet
  6. Hej Daniel -

    tak i lige måde - du må hilse derinde fra mig :)

    mvh
    Anja

    SvarSlet